Representation of black women from the audiovisual. Analysis of the short films: Cores e Botas (2010) and O Dia de Jerusa (2014)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37293/sapientiae82.08

Keywords:

, Black cinema, Brazil, Afro-Brazilian representation

Abstract

This article deals with the representation of Afro-Brazilian women in the Brazilian audio-visuals industry. To do so, we first collected technical-theoretical data on the state of Brazilian cinema in relation to the representation of the black ethnicity. It can be seen through these, a structural racism prevailing in the sector, in addition to the gender exclusion. Therefore, we seek to analyse whether two peripherally circulated short films, directed by black women, fit the Dogma Feijoada (Carvalho & Domingues, 2018): Colours and Boots – “Cores e botas” (Juliana Vicente, 2010) and Jerusa’s day – “O dia de Jerusa” (Viviane Ferreira, 2014). In view of the points on the representation in César dos Santos and Berardo (2013), Raiter (2001), Jaguaribe and Lissovsky (2014), we opted for a figural analysis of the two films, according to Dubois (2012) and Brenez (1998). Thus, we find in them plastic elaborations capable of contributing to questioning the representation of the Afro-Brazilian woman.

References

Abreu, J. (Ed.). (2017). A hegemonia do cinema americano e a formação da identidade da cinelândia (Número 5). Revista Ciência (In) Cena. http://periodicos.estacio.br/index.php/cienciaincenabahia/article/view/4157

APRO, & SEBRAE. (2016). Mapeamento e impacto econômico do setor audiovisual no Brasil. https://www.abap.com.br/wp-content/uploads/2021/06/mapeamento-e-impacto-economico-do-setor-audiovisual-no-brasil-2016.pdf

Babenco, H. (1980). Pixote, a Lei do mais fraco. Embrafilme. https://www.youtube.com/watch?v=5MsTP3N1PoY

Brenez, N. (1998, julio). Da figura em geral e do corpo em particular - a invenção figurativa no cinema. https://cultureinjection.files.wordpress.com/2018/04/da-figura-em-geral-e-do-corpo-em-particular-a-invencao-figurativa-no-cinema-20p.pdf

Camara, L. (2021). Cores e botas | 7 motivos para entender importância desta obra. Otageek. https://otageek.com.br/cores-botas-7-motivos-para-entender-importancia-obra-para-brasil/

Carvalho, N., & Domingues, P. (2018). Dogma feijoada A invenção do cinema negro brasileiro. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 33, 1–18.

dos Santos, C., & Berardo, R. M. (2013). A quem interessa um “cinema negro”? Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN), 5(9), 98–106.

Dubois, P. (2012). Plasticidade e cinema: a questão do figural. Edusp.

Extra. (2014). Paquitas antes e depois: veja como estão as assistentes da Xuxa. Extra. https://extra.globo.com/mulher/corpo/paquitas-antes-depois-veja-como-estao-as-assistentes-da-xuxa-13468375.html

Ferreira, C. (2020). Imaginários raciais e de gênero no cinema brasileiro: articulações entre os filmes Orfeu e O Maior Amor do Mundo, de Cacá Diegues. En E. D. Fonseca & F. A. M. Ramalho (Eds.), Trânsitos e subjetividades latino-americanas no cinema (pp. 103–121). Edunila.

Ferreira, V. (2014). O dia de Jerusa. Odun Filmes. https://www.youtube.com/watch?v=0RY3pkRcPiQ

Freitas, C. (1997). Da memória ao cinema. https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/logos/article/download/14591/11054

Ganzer, K. S., da Silva, J. M. R., & Hermes, M. F. (Eds.). (2019). A REPRESENTAÇÃO DO NEGRO NO CINEMA BRASILEIRO1. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação.

IBGE. (2011). Características da população e dos domicílios. https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/93/cd_2010_caracteristicas_populacao_domicilios.pdf

Jaguaribe, B., & Lissovsky, M. (2014). The visible and the invisibles Photography and social imaginaries in Brazil 1. En B. Jaguribe (Ed.), Rio de Janeiro: Urban Life through the eyes of the city (p. 32). Routledge.

Macedo, I., Cabecinha, R., & Balbé, A. (Eds.). (2021). Cinema, interculturalidade e transformação social. Caderno Micar. http://repositorium.uminho.pt/bitstream/1822/74369/1/caderno_micar_CECS.pdf

Meirelles, F., & Lund, K. (2002). Cidade de Deus. Globo Filmes.

OCA. (2017). Anuário Estatístico do Cinema Brasileiro. https://www.gov.br/ancine/pt-br/oca/publicacoes/arquivos.pdf/anuario_2016.pdf

OCA. (2018). Diversidade de Gênero e Raça nos Longas-metragens Brasileiros Lançados em Salas de Exibição 2016. https://www.gov.br/ancine/pt-br/oca/publicacoes/arquivos.pdf/informe_diversidade_2016.pdf

Penha de Souza, E. (2020). Mulheres negras na construção de um cinema negro no feminino. Aniki, 7(1), 171–188.

Penha de Souza, E., & dos Santos, E. R. (2016). O dia de Jerusa: Representações de gênero, identidade, memórias e afetos. Gênero, 17(1), 67–81.

Raiter, A. (2001). Representaciones Sociales. Editora Universitaria de Buenos Aires.

Schwarzinger, C. (Ed.). (2018). A representação dos negros e negras no cinema: três momentos norte-americanos. Historia e Democracia.

Vicente, J. (2010). Cores e Botas. Preta Portê. https://www.youtube.com/watch?v=Ll8EYEygU0o

Downloads

Published

2023-01-16

Issue

Section

Articles/Papers

How to Cite

Camacho Cuzquen, R., Bruch Deitos, M., & Rafael dos Santos, R. (2023). Representation of black women from the audiovisual. Analysis of the short films: Cores e Botas (2010) and O Dia de Jerusa (2014). SAPIENTIAE, 8(2), 287-299. https://doi.org/10.37293/sapientiae82.08