Interdisciplinarity: Alternative to the development of the teaching-learning process in universities
DOI:
https://doi.org/10.37293/sapientiae51.10Keywords:
Interdisciplinarity, methodology, teaching-learning process, universities.Abstract
Interdisciplinarity can be understood as an alternative to be implemented in the development of the teaching-learning process in universities. It is characterized by the intense exchange between specialists and the real interaction of the disciplines within the same project, through relations of interdependence and reciprocal connections, which will allow the plurality of disciplines. Hence it is necessary to break with the old paradigms and to believe in the new one, For a true commitment with the work, where one needs a posture, of change of the teacher. Thus, it is the purpose of this article to reflect on the interdisciplinarity from the different concepts and points of view of authors. A Framework was adopted in accordance with the qualitative methodology , with bibliographical approach, creating the bases for a more comprehensive investigation. The bibliographical survey was made from the analysis of secondary sources such as papers, books, texts in different sites and articles of authors susch as Weber and Behrens (2010), Fazenda ( 2011), Valderez & Maurivan (2017) among others. The results show the diversity of criteria on interdisciplinarity and support the idea that as an alternative it encourages the development of the teaching-learning process the transversal treatment of content, favors collaborative work and involves the joint work of teachers with different backgrounds.References
Álvarez de Zayas, Carlos (1998). Hacia una Escuela de Excelencia: la concepción didáctica de la Educación Superior Cubana. Ed. Academia. Cuba.
Amorim, Dalmo de Sousa e Gattás, Maria Lúcia (2007). Modelo de prática interdisciplinar em área na saúde. Revista Medicina Ribeirão Preto 40 (1): Brasil (Pp 82-84).
Ander-Egg, Ezequiel (2006). El Léxico del animador. Grupo Editorial Lumen Hvmanitas. Argentina
Bochniak, Regina (1992). Questionar o conhecimento: interdisciplinaridade na escola. 2 Edição. Editora Loyola. Brasil.
Blanco Juan Antonio (1998). Tercer Milenio. Una visión alternativa de la posmodernidad. Editorial Félix Varela. Cuba.
Cardona, Fernando Vilas Boas (2010) Transdisciplinaridade, Interdisciplinaridade e Multidisciplinaridade . Disponível In https://www.webartigos.com/artigos/transdisciplinaridade-interdisciplinaridade-e-multidisciplinaridade/34645%3E Acesso junho 2019.
Delattre,Pierre(2006).Investigações interdisciplinares:Objectivos e dificuldades. In: Pombo, Olga; Guimarães, Henrique Manuel; Levy, Teresa. Interdisciplinaridade-Antologia.Campo das Letras. Portugal.
Demo Pedro (2004). Professor do futuro e reconstrução do conhecimento. Vozes. Brasil.
Fazenda, Ivani Catarina Arantes (2002). Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa.10. Ed. Papirus.Brasil.
Fazenda, Ivani Catarina Arantes (2004). Interdisciplinaridade-Transdisciplinaridade: visões culturais e epistemológicas e as condições de produção. Revista Interdisciplinaridade. v1, n.2. Brasil. (Pp 34-42).
Fazenda, Ivani Catarina Arantes (org) (2011). Prácticas interdisciplinares na escola .12. Ed. Cortez. Brasil.
Fazenda, Ivani Arantes Catarina (2015) Interdisciplinaridade: Didática e Prática de Ensino. Revista Interdisciplinaridade.v.1, n.6, Brasil (Pp 9-17)
Freire, Paulo (2011). Educação e mudança. 34. Ed. Paz e Terra. Brasil.
Fullan, Michael. Hargreaves, Andy (2001). A escola como organização aprendente: buscando uma educação de qualidade.2ªEd Artmed. Brasil.
Gadotti, Moacir (2013) Interdisciplinaridade: atitude e método. Disponivel em: http://docplayer.com.br/12565052-Interdisciplinaridade-atitude-e-metodo.html Consulta:1/07/ 2019.
Hargreaves, Andy e Fink, Dean (2007). Liderança Sustentável. Porto Editora. Portugal.
Japiassu, Hilton (1976). Interdisciplinaridade e patologia do saber. Ed. Imago. Brasil.
Lenoir Yves (2005). El enfoque interdisciplinario: otra forma de concebir la acción de formación. Conferencia en la Universidad de Monterrey. Universidad de Monterrey. México.
Luana, Coelho & Pisoni, Sileni (2012). Vygotsky: sua teoria e a influência na educação. Revista e Ped. Facos / Cnecosrio. v.2. N. 1. Brasil (Pp144-152).
Luck, Heloisa (1994). Pedagogia interdisciplinar: fundamentos teórico-metodológico. 9. Ed. Vozes. Brasil.
Moraes, Dax (2012) Principio de razão e o conhecimento das causas: Pensamento, representação e a possibilidade de saber em geral. Revista Veritas, v. 57, n. 2, Brasil (Pp. 163-193)
Morin, Edgar (2005). Educação e complexidade, os sete saberes e outros ensaios.4 Ed. Editora Cortez. Brasil.
Nogueira, Nildo Ribeiro (2001). Pedagogia dos projetos: uma jornada Interdisciplinar rumo ao desenvolvimento das múltiplas inteligências. Ed. Érica. Brasil.
Perera Cumerma Fernando (2009). Proceso de enseñanza-aprendizaje Interdisciplinaridad o Integracion. Revista Científico-Metodológica. n.48. Cuba (Pp 43-49).
Pombo, Olga (2003). Epistemologia da Interdisciplinaridade. Seminário Internacional Interdisciplinaridade, Humanismo. Faculdade de Letras da Universidade do Porto. Portugal.
Poloni Ramos, Aparecida Delacir (2011). Integração e interdisciplinaridade: uma acção pedagógica. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/50454524/INTEGRACAO-E-INTERDISCIPLINARIDADE-UMA-ACAO-PEDAGOGICA. Consulta:1/07/ 2019.
Pontuschka, Nidia (org.) (1993) Ousadia do diálogo. Loyola. Brasil.
Salazar, Doris (2002) Interdisciplinaridade, o resultado do desenvolvimento histórico daciência. Em: González Soca Ana Maria, Reinoso Cápiro Carmen (2002). Noções de sociologia, psicologia e pedagogia. Editorial Pueblo y Educación. Cuba.
Santomé, Jurjo. Torres (1998) Globalização e Interdisciplinaridade: o currículo integrado. Ed. Porto Alegre, RS: Artes Médicas Sul Ltda. Brasil.
Silva, Junior (2002). Cooperação entre professores: Realidade (s) e desafios. Dissertação de Mestrado não publicada. ISPA. Portugal.
Telles, Beatriz Marcos e Guevara, Arnoldo José de Hoyos (2011). Interdisciplinaridade: facilitadora da integração da sustentabilidade no Ensino Superior. Revista Interdisciplinaridade. v.1, n.1.Brasil. (Pp. 35-42).
Vaideanu, Geanina (2006). A interdisciplinaridade no ensino: esboço de síntese. Em Pombo, Olga; Guimarães, Henrique & Levy, Teresa. (org.), Interdisciplinaridade: antologia. Campo das Letras. Portugal.
Valderez Marina do Rosário Lima & Maurivan Güntzel Ramos (2017). Percepções de interdisciplinaridade de professores de Ciências e Matemática: Um Exercício de Análise Textual Discursiva. Revista Lusófona de Educação, v36, n36 Portugal (Pp.163-177)
Wallon, Henry (2005). A evolução psicológica da criança. 70 Ed. Nova Alexandria. Brasil.
Weber, Maíra Amélia Leite e Behrens, Marilda Aparecida (2010) Paradigmas educacionais e o ensino com a utilização de mídias. Revista Intersaberes. V.5, n.10, Brasil. (Pp. 245-270).
Downloads
Published
Issue
Section
License
The content of the publications are of absolute responsibility of the authors and not of the Oscar Ribas University or the SAPIENTIAE Journal. The Journal allow the author(s) to hold the copyright of the papers.This journal is Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.