The academic and professional qualification of the teacher in Law courses in Angola: Guidelines for the construction of the institutional development plan
DOI:
https://doi.org/10.37293/sapientiae72.07Keywords:
Institutional Development Plan, Higher Education, Academic Qualification, Professional Qualification.Abstract
In Angola, the management of Higher Education Institutions/IES is governed by the norms established by the Ministry of Higher Education, Science, Technology and Innovation/MESCTI, with the Institutional Development Plan/IDP as a strategic reference document. Since the Academic and Professional Qualification of Teaching Staff/QAPD is a permanent concern of Ministry of Higher Education, Science, Technology and Innovation/MESCTI, the goal is to propose structuring elements that can serve as a reference for constructing IDPs. Elements that emphasize the QAPD, in line with the courses to be taught, the focus being Law courses in public HEIs. The empirical study was framed within the interpretive research paradigm of a qualitative nature, using document analysis. Twelve documents from five Angolan public HEIs that teach Law courses were analyzed, including Activity Reports, Notices of Competitions for Teaching Staff, and Regulation of Public Examinations at the Agostinho Neto University. The results show little articulation between the IDP and other institutional management documents. They also made it possible to identify elements concerning the organic units responsible for the law courses in general and about the academic and professional qualifications of teaching staff that may be integrated into future IDP to make them more contextualized. The dimension of evaluation of teaching staff's academic and professional qualification activities was not identified in the organic units, which contradicts trends regarding its importance. A set of measures is recommended that may enrich the IDP of HEI that teach law courses, particularly in the dimension of academic and professional qualifications of teaching staff.References
Assembleia Nacional. (2020). Lei de Bases do Sistema de Educação e Ensino, Decreto-Lei n.º 32/20, de 12 de Agosto, Angola.
Bardin, Laurence (2011). Análise de Conteúdo. Edições 70. Portugal.
Bertanha, Pricila (2011). Plano de desenvolvimento institucional: da concepção burocrática/regulatória para a concepção sistêmica. XI Colóquio Internacional Sobre Gestão Universitária na América do Sul& II Congresso Internacional IGLU da Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, Brasil.
Breda, Fernanda; Cruz, Cassiana Maris Lima; Hermes, Lisiane Caroline Rodrigues; Medeiros, Janine Fleith de (2020). Plano de Desenvolvimento Institucional em Instituições de Ensino Superior Brasileiras e a Gestão da Comunicação Integrada de Marketing no Ambiente On-Line. Desenvolvimento Em Questão. Volume 18, No. 51. Brasil (Pp. 331–354). https://doi.org/10.21527/2237-6453.2020.51.331-354.
Conselho de Ministros. (2007). Linhas Mestras para Melhoria da Gestão do subsistema do Ensino Superior, Resolução n.o 4/07, de 2 de fevereiro. Angola.
Corsetti, Berenice (2006). A análise documental no contexto da metodologia qualitativa : uma abordagem a partir da experiência de pesquisa do Programa de Pós-Graduação em Educação da Unisinos. UNIrevista. Volume 1, No. 1. Brasil (Pp. 32–46). http://gephisnop.weebly.com/uploads/2/3/9/6/23969914/a_anlise_documental_no_contexto_da_pesquis_qualitativa.pdf
Coutinho, Clara Pereira (2004). Quantitativo versus qualitativo: questões paradigmáticas na pesquisa em avaliação. XVII Colóquio da ADMEE-Europa Association pour le Développement des Méthodologies d’Évaluation en Éducation. Lisboa, Portugal.
Damiance, Patrícia Ribeiro Mattar; Panes, Vanessa Bertassi Clivelaro; Caldana, Magali de Lourdes; Bastos, José Roberto de Magalhães (2016). Formação Acadêmica para o SUS x Competência Pedagógica do Formador: algumas considerações para o debate. Salusvita. Volume 35, No. 3. Brasil (Pp. 453–474). https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-833040
Domingos, Rangel, Nilza Costa e Silva Oliveira. (2020) Qualificação Acadêmica e Profissional Dos Docentes Do Ensino Superior Em Angola: Instrumento de Análise e Sua Validação. Rev. Inter. Educ. Sup Volume 1, No. 7. Brasil (Pp 1–27). https://doi.org/10.20396/riesup.v7i0.8659031
Domingos, Rangel, Maria Mendes, Silva Oliveira, e Nilza Costa. 2021. Qualificação Acadêmica e Profissional Dos Docentes de Cursos de Direito Em Angola: Uma Análise Com Base Nos Planos de Desenvolvimento Institucional. Jornal de Políticas Educacionais Volume 15, No. 9. Brasil (Pp 1–25). http://doi.org/10.5380/jpe.v15i0.78566
Esteves, Manuela (2008). Para a excelência pedagógica do ensino superior. SÍSIFO / Revista de Ciências Da Educação. No. 7. Brasil (Pp. 101–110). http://sisifo.ie.ulisboa.pt/index.php/sisifo/article/viewFile/122/202
Felix, Loussia P. Musse. (2006). O Projeto ALFA Tuning e a área de Direito: competências como eixo da formação na perspectiva latino-americana. Notícia do Direito Brasileiro. No. 13, Brail (Pp. 197-222). https://direito.ufersa.edu.br/wp-content/uploads/sites/35/2017/04/Loussia-Felix.-O-Projeto-ALFA-Tuning-e-a-%C3%81rea-de-Direito..pdf
Fernandes, Andre Lezan; Garcias, Carlos Mello; Rasoto, Vanessa Ishikawa; Carvalho, Hilda Alberton de; Lima, Isaura Alberton de (2019). Planejamento: um estudo do Plano de Desenvolvimento Institucional – PDI da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Revista FAE.Volume 22, No. 1. Brasil (Pp. 115–136). https://revistafae.fae.edu/revistafae/article/view/623
Fernandes, Preciosa; Leite, Carlinda (2013). Mudanças no ensino superior e implicações para o desenvolvimento profissional docente. Em Veiga, Ilma Alencastro Passos; Ramos, Kátia (Org.). Desenvolvimento Profissional docente: currículo, docência e avaliação na educação superior. Editora Universitária da UFPE. Brasil (Pp. 39–56). https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/93529
Freire, Paulo (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz Terra. Brasil.
Guedes, Eleanara Pereira; Scherer, Flávia Luciane (2015). O Processo De Elaboração Do Plano De Desenvolvimento Institucional (PDI): Um Estudo De Caso Na Universidade Federal Do Paraná. Perspectivas Em Gestão & Conhecimento. Volume 5, No. 2. Brasil (Pp. 240–253). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5298302
Junior, Augusto Jaeger (2008). Ensino Jurídico na América Latina. Revista da Faculdade de Direito da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Edição Especial Homenagem à Cooperação Acadêmica UFRGS-França, Maio. Brasil (Pp. 116–130).https://doi.org/10.22456/0104-6594.74624
Júnior, Ailton Paulo de Oliveira; Prata-Linhares, Martha Maria; Karwoski, Acir Mário (2018). Formação docente no contexto brasileiro das instituições federais de Educação Superior. Ensaio. Volume 26, No. 98. Brasil (Pp. 52–90). https://doi.org/10.1590/S0104-40362018002600902
Leite, Carlinda; Lima, Lurdes; Monteiro, Angélica (2009). O Trabalho Pedagógico no Ensino Superior: Um olhar a partir do Prémio Excelência E-Learning da Universidade do Porto. Educação Sociedade e Cultura. Volume 1, No. 28. Portugal (Pp. 71–91). https://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC28/28_carlinda
Leite, Carlinda; Ramos, Kátia (2013). Formação para a docência universitária: uma reflexão sobre o desafio de humanizar a cultura científica. Revista Portuguesa de Educação. Volume 25, No. 1. Portugal (Pp. 07–27). https://doi.org/10.21814/rpe.3014
Machado, Diego de Queiroz; Matos, Fátima Regina Ney; Sena, Augusto Marcos Carvalho de; Ipiranga, Ana Silvia Rocha (2017). Quadro de análise da gestão da inovação para instituições de ensino superior: Aplicação em um estudo de caso. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas. Volume 25, No. 104. EUA (Pp. 1–23). https://doi.org/10.14507/epaa.25.2284.
Mancedo, Deise; Santorum, Kátia Maria Teixeira; Ribeiro, Carla Vaz dos Santos; Léda, Denise Bessa (2020). Dossiê Especial. O Trabalho no Ensino Superior. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas.Volume 28, No. 6. EUA (Pp. 1–24). https://doi.org/https://doi.org/10.14507/epaa.28.5158
Manuel, Tuca; Mendes, Maria da Conceição Barbosa (2021). Garantia da qualidade do ensino superior em Angola: Do instrumentalismo ao socioconstrutivismo. Educação Sociedade e Cultura. Volume 58. Portugal (Pp. 51–70). https://doi.org/10.24840/esc.vi58.151
Masetto, Marcos Tarciso (2012). Competência Pedagógica do Professor Universitário (segunda edição). Summus Editorial. Brasil.
Milkiewicz, Larissa; Pedro, Juliana Monteiro (2020). A importância da formação pedagógica no curso de direito para exercício da docência na graduação. Revista Jurídica Luso-Brasileira. Volume 6, No. 3.Portugal (Pp. 1087–1114). https://www.cidp.pt/revistas/rjlb/2020/3/2020_03_1087_1116.pdf
Ministério do Ensino Superior da Ciência e Tecnologia. (2011). Regulamento que estabelece o processo que deve ser observado para criação ou autorização de criação de IES, Decreto Executivo n.º 27/11, de 23 de Fevereiro. Angola.
Oliveira, Tatiana Pinheiro de; Cruz, Giseli Barreto da (2017). Inserção Profissional Docente no Ensino Superior. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas. Volume 25, No. 78. EUA (Pp., 1–23). http://dx.doi.org/10.14507/epaa.25.2887.
Angola (2018). Decreto Presidencial n.º 191/18, de 08 de Agosto. Aprova o Estatuto da Carreira Docente Universitária. Diário da República: I Série, n.º 118.
Angola (2020). Decreto Presidencial n.o 310/20, de 7 de Dezembro. Aprova o Regime Jurídico do Subsistema de Ensino Superior. Diário da República: I Série, n.º 196.
Santos, Carolina da Costa; Pereira, Fátima; Lopes, Amélia (2016). Efeitos da intensificação do trabalho no ensino superior: da fragmentação à articulação entre investigação, ensino, gestão académica e transferência de conhecimento. Revista Portuguesa de Educação. Volume 29, No. 1. Portugal (Pp. 295–391). https://doi.org/10.21814/rpe.6820.
Santos, Carolina da Costa; Pereira, Fátima; Lopes, Amélia (2018). Experiências da Gestão Acadêmica da Docência Universitária. Educação e Realidade. Volume 43, No. 3.Brasil (Pp. 989–1008).https://doi.org/10.1590/2175-623674106
Santos, Vilmar Pereira dos; Batista, Eraldo Carlos (2019). A formação didático-pedagógica do professor do ensino superior e a construção do perfil docente. Connectionline.No.21. Brasil (Pp. 55–70). https://www.periodicos.univag.com.br/index.php/CONNECTIONLINE/article/view/752/0
Segenreich, Stella Cecília Duarte (2005). O PDI como referente para avaliação de instituições de educação superior: lições de uma experiência. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas Em Educação. Volume 13, No. 47. Brasil (Pp. 149–168). https://doi.org/10.1590/s0104-40362005000200003.
Severino, Antonio Joaquim (2013). Da Docência no Ensino Superior: Condições e Exigências. Comunicações. Volume 20, No. 1. Brasil (Pp. 43–52). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15600/2238-121X/comunicacoes.v20n1p43-52.
Silva, Eugénio Alves da (2014). O burocrático e o político na administração universitária. Continuidades e rupturas na gestão dos recursos humanos docentes na Universidade Agostinho Neto (Angola). Tese de Doutoramento. Doutoramento em Educação. Especialidade de Organização e Administração Escolar. Universidade do Minho. Portugal.
Silva, Larissa Tenfen; Oliveira, Claudio Ladeira de (2018). Contribuições da didáctica e da técnica da discussão para o ensino do Direito. RDUNO. Volume 1, No. 2. Brasil (Pp. 150–166). DOI: https://doi.org/10.46699/rduno.v1i2.4391
Souza, Angelo Ricardo; Abreu, Diana Cristina (2016). Ingresso na Carreira Docente : As Experiências de Brasil Chile. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas. Volume 24, No. 72. EUA (Pp. 1–21). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.14507/epaa.24.1988.
Souza, Tássara Caldeira Simões Nobre de; Costa, Gleimiria Batista da; Oliveira Neto, Pedro Luiz de; Tourinho, Maria Berenice Alho da Costa; Santos, Marcos Cesar dos; Braga, Aurineide Alves (2016). Do planejamento estratégico à gestão estratégica do plano de desenvolvimento institucional (PDI): os desafios à gestão em busca da “Universidade que queremos”. XVI Coloquio Internacional de Gestión Universitaria da Universidade Federal de Santa Catarina. São Paulo, Brasil.
Therrien, Jacques; Dias, Ana Maria Iório; Leitinho, Meirecele Calíope (2016). Docência universitária. Em Aberto. Volume 29, No. 97. Brasil (Pp. 21–32). https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/44086/1/Em_Aberto.pdf
Torelló, Òscar Mas (2011). El Profesor Universitario: sus competencias y formación. Revista e Curriculum y Formación Del Professor. Volume 15, No. 3. Espanha (Pp. 195–211). https://www.ugr.es/~recfpro/rev153COL1.
UNESCO. (2020). A avaliação das aprendizagens na África Subsariana. Rapport Analytique N.°1.
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374973_por?posInSet=25&queryId=4849fbea-7f9e-46e2-84eb-4a2c41126cd0.
Universidade Agostino Neto (UAN). (2000). Regulamento de Provas Públicas Da Universidade Agostinho Neto. Diário da República, Luanda, II Série, N.º 19.
Zabalza, Miguel (2004). O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Artmed. Brasil.
Bardin, Laurence (2011). Análise de Conteúdo. Edições 70. Portugal.
Bertanha, Pricila (2011). Plano de desenvolvimento institucional: da concepção burocrática/regulatória para a concepção sistêmica. XI Colóquio Internacional Sobre Gestão Universitária na América do Sul& II Congresso Internacional IGLU da Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, Brasil.
Breda, Fernanda; Cruz, Cassiana Maris Lima; Hermes, Lisiane Caroline Rodrigues; Medeiros, Janine Fleith de (2020). Plano de Desenvolvimento Institucional em Instituições de Ensino Superior Brasileiras e a Gestão da Comunicação Integrada de Marketing no Ambiente On-Line. Desenvolvimento Em Questão. Volume 18, No. 51. Brasil (Pp. 331–354). https://doi.org/10.21527/2237-6453.2020.51.331-354.
Conselho de Ministros. (2007). Linhas Mestras para Melhoria da Gestão do subsistema do Ensino Superior, Resolução n.o 4/07, de 2 de fevereiro. Angola.
Corsetti, Berenice (2006). A análise documental no contexto da metodologia qualitativa : uma abordagem a partir da experiência de pesquisa do Programa de Pós-Graduação em Educação da Unisinos. UNIrevista. Volume 1, No. 1. Brasil (Pp. 32–46). http://gephisnop.weebly.com/uploads/2/3/9/6/23969914/a_anlise_documental_no_contexto_da_pesquis_qualitativa.pdf
Coutinho, Clara Pereira (2004). Quantitativo versus qualitativo: questões paradigmáticas na pesquisa em avaliação. XVII Colóquio da ADMEE-Europa Association pour le Développement des Méthodologies d’Évaluation en Éducation. Lisboa, Portugal.
Damiance, Patrícia Ribeiro Mattar; Panes, Vanessa Bertassi Clivelaro; Caldana, Magali de Lourdes; Bastos, José Roberto de Magalhães (2016). Formação Acadêmica para o SUS x Competência Pedagógica do Formador: algumas considerações para o debate. Salusvita. Volume 35, No. 3. Brasil (Pp. 453–474). https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-833040
Domingos, Rangel, Nilza Costa e Silva Oliveira. (2020) Qualificação Acadêmica e Profissional Dos Docentes Do Ensino Superior Em Angola: Instrumento de Análise e Sua Validação. Rev. Inter. Educ. Sup Volume 1, No. 7. Brasil (Pp 1–27). https://doi.org/10.20396/riesup.v7i0.8659031
Domingos, Rangel, Maria Mendes, Silva Oliveira, e Nilza Costa. 2021. Qualificação Acadêmica e Profissional Dos Docentes de Cursos de Direito Em Angola: Uma Análise Com Base Nos Planos de Desenvolvimento Institucional. Jornal de Políticas Educacionais Volume 15, No. 9. Brasil (Pp 1–25). http://doi.org/10.5380/jpe.v15i0.78566
Esteves, Manuela (2008). Para a excelência pedagógica do ensino superior. SÍSIFO / Revista de Ciências Da Educação. No. 7. Brasil (Pp. 101–110). http://sisifo.ie.ulisboa.pt/index.php/sisifo/article/viewFile/122/202
Felix, Loussia P. Musse. (2006). O Projeto ALFA Tuning e a área de Direito: competências como eixo da formação na perspectiva latino-americana. Notícia do Direito Brasileiro. No. 13, Brail (Pp. 197-222). https://direito.ufersa.edu.br/wp-content/uploads/sites/35/2017/04/Loussia-Felix.-O-Projeto-ALFA-Tuning-e-a-%C3%81rea-de-Direito..pdf
Fernandes, Andre Lezan; Garcias, Carlos Mello; Rasoto, Vanessa Ishikawa; Carvalho, Hilda Alberton de; Lima, Isaura Alberton de (2019). Planejamento: um estudo do Plano de Desenvolvimento Institucional – PDI da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Revista FAE.Volume 22, No. 1. Brasil (Pp. 115–136). https://revistafae.fae.edu/revistafae/article/view/623
Fernandes, Preciosa; Leite, Carlinda (2013). Mudanças no ensino superior e implicações para o desenvolvimento profissional docente. Em Veiga, Ilma Alencastro Passos; Ramos, Kátia (Org.). Desenvolvimento Profissional docente: currículo, docência e avaliação na educação superior. Editora Universitária da UFPE. Brasil (Pp. 39–56). https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/93529
Freire, Paulo (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz Terra. Brasil.
Guedes, Eleanara Pereira; Scherer, Flávia Luciane (2015). O Processo De Elaboração Do Plano De Desenvolvimento Institucional (PDI): Um Estudo De Caso Na Universidade Federal Do Paraná. Perspectivas Em Gestão & Conhecimento. Volume 5, No. 2. Brasil (Pp. 240–253). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5298302
Junior, Augusto Jaeger (2008). Ensino Jurídico na América Latina. Revista da Faculdade de Direito da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Edição Especial Homenagem à Cooperação Acadêmica UFRGS-França, Maio. Brasil (Pp. 116–130).https://doi.org/10.22456/0104-6594.74624
Júnior, Ailton Paulo de Oliveira; Prata-Linhares, Martha Maria; Karwoski, Acir Mário (2018). Formação docente no contexto brasileiro das instituições federais de Educação Superior. Ensaio. Volume 26, No. 98. Brasil (Pp. 52–90). https://doi.org/10.1590/S0104-40362018002600902
Leite, Carlinda; Lima, Lurdes; Monteiro, Angélica (2009). O Trabalho Pedagógico no Ensino Superior: Um olhar a partir do Prémio Excelência E-Learning da Universidade do Porto. Educação Sociedade e Cultura. Volume 1, No. 28. Portugal (Pp. 71–91). https://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC28/28_carlinda
Leite, Carlinda; Ramos, Kátia (2013). Formação para a docência universitária: uma reflexão sobre o desafio de humanizar a cultura científica. Revista Portuguesa de Educação. Volume 25, No. 1. Portugal (Pp. 07–27). https://doi.org/10.21814/rpe.3014
Machado, Diego de Queiroz; Matos, Fátima Regina Ney; Sena, Augusto Marcos Carvalho de; Ipiranga, Ana Silvia Rocha (2017). Quadro de análise da gestão da inovação para instituições de ensino superior: Aplicação em um estudo de caso. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas. Volume 25, No. 104. EUA (Pp. 1–23). https://doi.org/10.14507/epaa.25.2284.
Mancedo, Deise; Santorum, Kátia Maria Teixeira; Ribeiro, Carla Vaz dos Santos; Léda, Denise Bessa (2020). Dossiê Especial. O Trabalho no Ensino Superior. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas.Volume 28, No. 6. EUA (Pp. 1–24). https://doi.org/https://doi.org/10.14507/epaa.28.5158
Manuel, Tuca; Mendes, Maria da Conceição Barbosa (2021). Garantia da qualidade do ensino superior em Angola: Do instrumentalismo ao socioconstrutivismo. Educação Sociedade e Cultura. Volume 58. Portugal (Pp. 51–70). https://doi.org/10.24840/esc.vi58.151
Masetto, Marcos Tarciso (2012). Competência Pedagógica do Professor Universitário (segunda edição). Summus Editorial. Brasil.
Milkiewicz, Larissa; Pedro, Juliana Monteiro (2020). A importância da formação pedagógica no curso de direito para exercício da docência na graduação. Revista Jurídica Luso-Brasileira. Volume 6, No. 3.Portugal (Pp. 1087–1114). https://www.cidp.pt/revistas/rjlb/2020/3/2020_03_1087_1116.pdf
Ministério do Ensino Superior da Ciência e Tecnologia. (2011). Regulamento que estabelece o processo que deve ser observado para criação ou autorização de criação de IES, Decreto Executivo n.º 27/11, de 23 de Fevereiro. Angola.
Oliveira, Tatiana Pinheiro de; Cruz, Giseli Barreto da (2017). Inserção Profissional Docente no Ensino Superior. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas. Volume 25, No. 78. EUA (Pp., 1–23). http://dx.doi.org/10.14507/epaa.25.2887.
Angola (2018). Decreto Presidencial n.º 191/18, de 08 de Agosto. Aprova o Estatuto da Carreira Docente Universitária. Diário da República: I Série, n.º 118.
Angola (2020). Decreto Presidencial n.o 310/20, de 7 de Dezembro. Aprova o Regime Jurídico do Subsistema de Ensino Superior. Diário da República: I Série, n.º 196.
Santos, Carolina da Costa; Pereira, Fátima; Lopes, Amélia (2016). Efeitos da intensificação do trabalho no ensino superior: da fragmentação à articulação entre investigação, ensino, gestão académica e transferência de conhecimento. Revista Portuguesa de Educação. Volume 29, No. 1. Portugal (Pp. 295–391). https://doi.org/10.21814/rpe.6820.
Santos, Carolina da Costa; Pereira, Fátima; Lopes, Amélia (2018). Experiências da Gestão Acadêmica da Docência Universitária. Educação e Realidade. Volume 43, No. 3.Brasil (Pp. 989–1008).https://doi.org/10.1590/2175-623674106
Santos, Vilmar Pereira dos; Batista, Eraldo Carlos (2019). A formação didático-pedagógica do professor do ensino superior e a construção do perfil docente. Connectionline.No.21. Brasil (Pp. 55–70). https://www.periodicos.univag.com.br/index.php/CONNECTIONLINE/article/view/752/0
Segenreich, Stella Cecília Duarte (2005). O PDI como referente para avaliação de instituições de educação superior: lições de uma experiência. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas Em Educação. Volume 13, No. 47. Brasil (Pp. 149–168). https://doi.org/10.1590/s0104-40362005000200003.
Severino, Antonio Joaquim (2013). Da Docência no Ensino Superior: Condições e Exigências. Comunicações. Volume 20, No. 1. Brasil (Pp. 43–52). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.15600/2238-121X/comunicacoes.v20n1p43-52.
Silva, Eugénio Alves da (2014). O burocrático e o político na administração universitária. Continuidades e rupturas na gestão dos recursos humanos docentes na Universidade Agostinho Neto (Angola). Tese de Doutoramento. Doutoramento em Educação. Especialidade de Organização e Administração Escolar. Universidade do Minho. Portugal.
Silva, Larissa Tenfen; Oliveira, Claudio Ladeira de (2018). Contribuições da didáctica e da técnica da discussão para o ensino do Direito. RDUNO. Volume 1, No. 2. Brasil (Pp. 150–166). DOI: https://doi.org/10.46699/rduno.v1i2.4391
Souza, Angelo Ricardo; Abreu, Diana Cristina (2016). Ingresso na Carreira Docente : As Experiências de Brasil Chile. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas. Volume 24, No. 72. EUA (Pp. 1–21). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.14507/epaa.24.1988.
Souza, Tássara Caldeira Simões Nobre de; Costa, Gleimiria Batista da; Oliveira Neto, Pedro Luiz de; Tourinho, Maria Berenice Alho da Costa; Santos, Marcos Cesar dos; Braga, Aurineide Alves (2016). Do planejamento estratégico à gestão estratégica do plano de desenvolvimento institucional (PDI): os desafios à gestão em busca da “Universidade que queremos”. XVI Coloquio Internacional de Gestión Universitaria da Universidade Federal de Santa Catarina. São Paulo, Brasil.
Therrien, Jacques; Dias, Ana Maria Iório; Leitinho, Meirecele Calíope (2016). Docência universitária. Em Aberto. Volume 29, No. 97. Brasil (Pp. 21–32). https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/44086/1/Em_Aberto.pdf
Torelló, Òscar Mas (2011). El Profesor Universitario: sus competencias y formación. Revista e Curriculum y Formación Del Professor. Volume 15, No. 3. Espanha (Pp. 195–211). https://www.ugr.es/~recfpro/rev153COL1.
UNESCO. (2020). A avaliação das aprendizagens na África Subsariana. Rapport Analytique N.°1.
https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374973_por?posInSet=25&queryId=4849fbea-7f9e-46e2-84eb-4a2c41126cd0.
Universidade Agostino Neto (UAN). (2000). Regulamento de Provas Públicas Da Universidade Agostinho Neto. Diário da República, Luanda, II Série, N.º 19.
Zabalza, Miguel (2004). O ensino universitário: seu cenário e seus protagonistas. Artmed. Brasil.
Downloads
Published
2022-01-16
Issue
Section
Articles/Papers
License
The content of the publications are of absolute responsibility of the authors and not of the Oscar Ribas University or the SAPIENTIAE Journal. The Journal allow the author(s) to hold the copyright of the papers.This journal is Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International.
How to Cite
Francisco Domingos, R. A., Rodrigues Mendes, M. da C. B., Oliveira, D. da S., & Nunes da Costa, N. M. V. (2022). The academic and professional qualification of the teacher in Law courses in Angola: Guidelines for the construction of the institutional development plan. SAPIENTIAE, 7(2), 221-237. https://doi.org/10.37293/sapientiae72.07