University education and social responsibility: reflective notes for debate in Angola

Authors

  • Abel José da Silva Departamento de Humanidades do Instituto Superior de Ciências da Educação do Huambo http://orcid.org/0000-0002-2910-1281
  • Irene Jamba Inakulo Moisés Instituto Superior de Ciências da Educação de Luanda. Departamento de Avaliação Institucional e Acreditação das Instituições e Projectos de Investigação Científica e Desenvolvimento. (FUNDECIT). http://orcid.org/0000-0001-8298-9286

DOI:

https://doi.org/10.37293/sapientiae91.02

Keywords:

University education, social responsability, sustainable development, Angola.

Abstract

In this reflection, which is based on the bibliographic review, may be questioned the relationship between university education and social responsibility in Angola. Insist on the impossibility of not having development without training, an even more relevant issue when related to Higher Education. This social responsibility comes from the possibility of access to knowledge to convert social life into a more harmonious space for fulfillment, expression of a new way of being. University education and social responsibility are two fundamental dimensions to perceive the task of the University and essential indicators to determine the sustainable development of countries in the 21st century, because, given the profound changes of humanity, this context requires the ability to deal with them. in a less traumatic way in the political, economic, social, cultural, ecological, humanitarian dimensions, among others. This training to face global alterations in an assertive and creative way constitutes the greatest challenge for those who are trained in the Intuitions of Higher Education. Because of this reflection, it is understood that the magnitude and quality of university training opportunities may be in close proportion to the opportunities to participate in the development processes of the countries and to take advantage of their benefits. This logic cannot be an exception in Angola which, for example, has, among the other countries of the Southern African Development Community (SADC), a greater need to value human resources as the most decisive asset to project the country in the line of social and human development.

References

Amado, C.M. (2007). História da Pedagogia e da Educação. Universidade de Évora.

Besnier, J-M. (1996). As teorias do conhecimento. Trad. J. Chaves. Instituto Piaget.

Branco, M.L. (2007). A Escola – Comunidade Educativa e Formação dos Novos Cidadãos. Instituto Piaget.

Cabral, R. (1999). Responsabilidade. In Enciclopédia Luso-Brasileira de Cultura. Edição Século XXI. Editorial Verbo. Cc. 287-288.

Cervo, A.L.; Bervian, P.A. & Silva, R. (2007). Metodologia científica. 6ª Ed. Pearson Prentice Hall.

Cobiella, E.E.V. (2015). Conferencia Inaugural – La Educación: Retos y Voluntad Política, Pedagogía 2015 – Encuentro Internacional por la Unidad de los Educadores, Trad. Própria. Ministerio de Educación de Cuba.

Decreto Presidencial n.º 310/20 de 7 de Dezembro. Estabelece o Regime Jurídico do Subsistema do Ensino Superior. Diário da República n.º 196. Imprensa Nacional.

Durkheim, E. (1978). Educação e sociedade. 12ª Ed. Melhoramentos.

Francisco, J. (2003). Epistemologia: texto didáctico. Seminário Maior de Cristo Rei do Huambo.

Fullat, O. (2000). Filosofía de La Educación. Trad. Própria. Editorial Sintesis Educación.

Giddens, A. & Sutton, P. (2014). Conceitos Essenciais da Sociologia. 2ª Ed. Revisada, Trad. Cláudia Freire. Editora Unesp.

Grilo, M. (2002). Desafios de Educação – Ideias para uma política educativa no século XXI. 1ª Ed. Oficina do Livro.

Lira, M.P.V. (2008). Días Negros Para La Humanidad. Sucesos y desastres para la Historia. Trad. própria. Editorial LIBSA.

Martí, J. (1963). Obras Completas. Volume 8. Trad. Própria. Editorial Nacional de Cuba.

Moraes, M. & Almeida, M. (2012). Os sete saberes necessários à educação do presente (por uma educação transformadora). Wak Editora.

Neto, A.A. (2014). Sagrada Esperança. 1ª Ed. União dos Escritores Angolanos.

Ortiz, R.A. (2014). Conferência Inaugural: Universidad Socialmente Responsable – Universidad 2014 – Congreso Internacional de Educación Superior. Trad. Própria. Ministerio de Educación Superior de Cuba.

Paro, V.H. (2018). Professor: artesão ou operário? Cortez Editora.

Platão (1999). Diálogos: Leyes (Libros I – VI). Introducción, traducción y notas de Francisco Lisi. Editoria Gredos.

Popper, K. (2006). Conjecturas e Refutações. Trad. Benedita Benttecourte. Livraria Almeidina.

Santos, J.C. (2009). Repensar o Homem na Angola do Século XXI – Uma antropologia em perspectiva. Caxinde – Editora e Livraria.

Valentim, I. (2018). As leis da periferia e a cidade filosófica. In Revista Sol Nascente. Nº 13 – Julho. ISSN: 2304-0688, p. 4-5. https://www.ispsn.org/sites/default/files/revista-sol-nascente/revista_sol_nascente_n13.pdf

Published

2023-07-19

Issue

Section

Articles/Papers

How to Cite

da Silva, A. J., & Moisés, I. J. I. (2023). University education and social responsibility: reflective notes for debate in Angola. SAPIENTIAE, 9(1), 5-14. https://doi.org/10.37293/sapientiae91.02