The academic and professional qualification of the teacher in Law courses in Angola: Guidelines for the construction of the institutional development plan

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37293/sapientiae72.07

Keywords:

Institutional Development Plan, Higher Education, Academic Qualification, Professional Qualification.

Abstract

In Angola, the management of Higher Education Institutions/IES is governed by the norms established by the Ministry of Higher Education, Science, Technology and Innovation/MESCTI, with the Institutional Development Plan/IDP as a strategic reference document. Since the Academic and Professional Qualification of Teaching Staff/QAPD is a permanent concern of Ministry of Higher Education, Science, Technology and Innovation/MESCTI, the goal is to propose structuring elements that can serve as a reference for constructing IDPs. Elements that emphasize the QAPD, in line with the courses to be taught, the focus being Law courses in public HEIs. The empirical study was framed within the interpretive research paradigm of a qualitative nature, using document analysis. Twelve documents from five Angolan public HEIs that teach Law courses were analyzed, including Activity Reports, Notices of Competitions for Teaching Staff, and Regulation of Public Examinations at the Agostinho Neto University. The results show little articulation between the IDP and other institutional management documents. They also made it possible to identify elements concerning the organic units responsible for the law courses in general and about the academic and professional qualifications of teaching staff that may be integrated into future IDP to make them more contextualized. The dimension of evaluation of teaching staff's academic and professional qualification activities was not identified in the organic units, which contradicts trends regarding its importance. A set of measures is recommended that may enrich the IDP of HEI that teach law courses, particularly in the dimension of academic and professional qualifications of teaching staff.

Author Biographies

  • Rangel Assunção Francisco Domingos
    Doutorando em Educação pela Universidade de Aveiro, Portugal. Vice-Decano da Faculdade de Direito da Universidade Mandume YaNedemufayo, Angola. Investigador do Laboratório de Supervisão e Avaliação Lab_SuA do Centro de Pesquisa “Didática e Tecnologia na Educação de Formadores” / CIDTFF. Orcid:
  • Maria da Conceição Barbosa Rodrigues Mendes
    Professora Catedrática da Universidade Katyavala Bwila, Angola é doutorada em Administração Escolar e mestre em Teoria e Desenvolvimento Curricular. É docente há mais de 30 anos. A actuação científica inscreve-se na linha de investigação “Políticas e Práticas de Gestão no Ensino Superior”. Luanda, Angola.
  • Diana da Silva Oliveira
    Investigadora do EDUCA_lab – Políticas, Avaliação e Supervisão, laboratório do Centro de Pesquisa “Didática e Tecnologia na Educação de Formadores” / CIDTFF, do qual é membro integrado, sediado do Departamento de Educação e Psicologia Universidade de Aveiro. Doutorada em Educação pela Universidade de Aveiro, Portugal. Os seus interesses de investigação são Avaliação e Supervisão.
  • Nilza Maria Vilhena Nunes da Costa
    Professora Catedrática aposentada da Universidade de Aveiro (Portugal) e investigadora integrada do Centro de Investigação “Didática e Tecnologia na Formação de Formadores” - CIDTFF. Os seus principais interesses de investigação são a Formação de Professores (do ensino secundário ao ensino superior), Avaliação e Avaliação e Desenvolvimento de Pessoal de Professores (do ensino secundário ao ensino superior). Foi coordenadora do CIDTFF entre 2012 e 2016 e coordenadora do Laboratório de Supervisão e Avaliação (Lab_SuA).

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Published

2022-01-16

Issue

Section

Articles/Papers

How to Cite

Francisco Domingos, R. A., Rodrigues Mendes, M. da C. B., Oliveira, D. da S., & Nunes da Costa, N. M. V. (2022). The academic and professional qualification of the teacher in Law courses in Angola: Guidelines for the construction of the institutional development plan. SAPIENTIAE, 7(2), 221-237. https://doi.org/10.37293/sapientiae72.07